Voorzieningengebouw Noord-Zuidlijn - Vroom Funderingstechnieken
Img 07

Voorzieningengebouw Noord-Zuidlijn

Nabij de ring van Amsterdam aan afslag S116 zijn de palen aangebracht voor voorzieningengebouw Noord, wat een onderdeel is van de Noord-Zuidlijn. De stalen buispalen zijn schroevend vervaardigd met gebruik van groutinjectie. De palen zijn grondverdringend; dit betekent dat geluid en trillingen worden vermeden.

Het voorzieningengebouw komt nabij station Noord. Dit station ligt bovengronds in de middenberm van de Nieuwe Leeuwarderweg ter hoogte van de IJdoornlaan. Het perron heeft twee ingangen: één in het midden en één aan de noordkant. Vanaf het Centraal Station duurt een rit naar station Noord een paar minuten. Dagelijks zullen zo'n 42.500 passagiers op dit station de metro nemen.

Het systeem

De palen worden geproduceerd middels verloren stalen casings. De casings zijn in dit geval in één segment aangeleverd. Met behulp van de boormotor zijn de casings tot in de gewenste zandplaats geschroefd. Om het inbrengen soepeler te laten verlopen wordt tijdens het schroeven grout vanuit de paalpunt gespoten. Het grout wordt naar de punt verpompt middels een groutlans in de kern van de paal. Het grout kan tevens als taak hebben om de oppervlakte aan de punt alsmede de schacht te vergroten waardoor er meer draagkracht ontstaat. Bij beperkte hoogtes kunnen de casings in kleine segmenten worden geleverd, die ter plaatse weer aan elkaar worden gelast.

Samenwerkingsverband

VIA NoordZuidlijn is een samenwerkingsverband tussen Visser & Smit Bouw en Imtech Building Services. Samen werken deze organisaties, in opdracht van Dienst Metro van de gemeente Amsterdam, aan de afbouw van de Noord-Zuidlijn.