380kV Verbinding Doetinchem-Wesel - Vroom Funderingstechnieken
Default img 4158 ph

380kV Verbinding Doetinchem-Wesel

Voor de aanleg van het Nederlandse deel van de nieuwe 380 kV-verbinding van Doetinchem naar Wesel (Duitsland) brengt Vroom voor 54 mastfundaties de palen aan. De fundaties worden gemaakt voor een nieuw type mast, de wintrack mast.

Per locatie worden twee wintracks (masten) geplaatst en daarvoor brengen wij per wintrack gemiddeld 30 stuks palen aan. Tussen elke locatie zit gemiddeld 350 tot 400 meter en daarom moet de machine telkens op transport. De uitvoering van de in totaal 1586 stuks palen voeren wij uit met 2 funderingsmachines.

Hoe werkt het

De nieuwe Doetinchem - Wesel380 kV verbinding wordt gebouwd met een nieuw type mast: Wintrack. Deze mast bestaat uit twee pilaarvormige palen en heeft als groot voordeel dat de draden er zó in gehangen kunnen worden dat de verbinding landschappelijk een rustiger beeld geeft. Daarnaast is het magneetveld bij de masten met een enkele 380 kV verbinding en bij masten waarbij een 380 kV en een 150 kV verbinding worden gecombineerd kleiner dan bij de bestaande verbindingen.

De masten zijn gemiddeld 58 tot 72 meter hoog. Hoe hoog masten precies zijn en hoe ver ze uit elkaar staan, hangt ook van de omgeving af. Zo moeten masten aan de kant van een rivier vaak hoger zijn, zodat schepen veilig onder de verbinding door kunnen.

Transportnet

Het transportnet is nodig om elektriciteit te transporteren van die centrales naar de gebieden waar het verbruikt wordt. Voor het transport van grote hoeveelheden elektriciteit wordt hoogspanning gebruikt. De 220 kV en 380 kV–verbindingen vormen samen het hoofdtransportnet. Deze verbindingen dienen als snelweg voor stroomtransport.

Default paul
Kunnen we u helpen bij uw project?

Neem contact op met Paul Bochem, bel +31(0)299 409 541 of stuur ons een e-mail.