Dit jaar bestaat Vroom 60 jaar. Wij zullen hier regelmatig onze rijke geschiedenis laten zien aan de hand van beeldmateriaal uit die tijd en de duiding van onze geschiedenis in feiten, cijfers en anekdotes.
De geschiedenis van Vroom Funderingstechnieken begint op 1 januari 1962 wanneer Klaas Vroom voor zichzelf begint. Zijn Loonbedrijf K.C. Vroom sluit een overeenkomst met vader Oom Sjors. De continuïteit moet van het heiwerk komen. Alle begin is moeilijk en voor alles geldt dat het eens de eerste keer is. Klaas leert snel en is inventief. Heien de meeste bedrijven in die tijd nog met de traditionele driepootstelling, Vroom werkt snel en efficiënt dankzij de mobiele heistellingen.
De akte, die Oom Sjors en Klaas bij notaris Haremaker laten passeren, vermeldt dat Klaas onroerende en roerende goederen van Oom Sjors huurt. De huurovereenkomst omvat een grote garageschuur met erf aan de Dorpsstraat in Middelie.
Vroege innovatie
De start van Vroom is meteen goed. Terwijl de meeste bedrijven in die tijd nog met de traditionele driepootstelling heien, beschikt Vroom over een mobiele heistelling. Er kan sneller worden gewerkt en het materieel is makkelijker te verplaatsen op de bouwplaats en van de ene naar de andere bouwput. In juli 1962 is de eerste Eckart (nog zonder uitschuifbare giek) op een oude Bedford legertruck gemonteerd en kan Vroom grondwerk en heiwerk aannemen. De tweede Eckart heeft wel een uitschuifbare giek. De eerste Eckart ruilt Vroom in 1964 in voor een nieuwere Eckart 200.
In hetzelfde jaar komt er een O&K (Orestein & Koppel) bij. Dit is een zeswiel aangedreven REO dump-truck, geleverd door de firma Fleumer & Fraaij uit Assendelft. Op de dragline van het type 152 is een hei-installatie gebouwd. De kraan heeft een mastlengte van 15 meter en wordt inclusief sleepemmer, grijper en hei-ogen geleverd. Gerrit Roelofs, de eerste werknemer van Klaas Vroom, valt de eer te beurt om deze kraan uit Assendelft op te halen, hetgeen een hele onderneming is. Op de foto deze mobiele hei-installatie in actie voor de garage van C.H. Dekker in Ilpendam. In 1966 koopt Vroom ook de eerste Priestman Tijger.