380kV Verbinding Doetinchem-Wesel - Vroom Funderingstechnieken
Img 07
4 april 2016

380kV Verbinding Doetinchem-Wesel

In mei 2016 wordt gestart met de aanleg van het Nederlandse deel van de nieuwe 380 kV-verbinding van Doetinchem naar Wesel (Duitsland). Vroom brengt voor het Nederlandse deel de 54 mastfundaties de funderingspalen aan.

Per locatie worden twee wintracks (masten) geplaatst en daarvoor brengen wij per wintrack 12 stuks vibropalen aan. Tussen elke locatie zit gemiddeld 350 tot 400 meter en daarom moet de machine telkens op transport. De uitvoering van de in totaal ruim 1400 stuks vibropalen voeren wij uit met 2 funderingsmachines.

Hoe werkt het

De nieuwe Doetinchem - Wesel380 kV verbinding wordt gebouwd met een nieuw type mast: Wintrack. Deze mast bestaat uit twee pilaarvormige palen en heeft als groot voordeel dat de draden er zó in gehangen kunnen worden dat de verbinding landschappelijk een rustiger beeld geeft. Daarnaast is het magneetveld bij de masten met een enkele 380 kV verbinding en bij masten waarbij een 380 kV en een 150 kV verbinding worden gecombineerd kleiner dan bij de bestaande verbindingen.

De masten zijn gemiddeld 58 tot 72 meter hoog. Hoe hoog masten precies zijn en hoe ver ze uit elkaar staan, hangt ook van de omgeving af. Zo moeten masten aan de kant van een rivier vaak hoger zijn, zodat schepen veilig onder de verbinding door kunnen.

Transportnet

Het transportnet is nodig om elektriciteit te transporteren van die centrales naar de gebieden waar het verbruikt wordt. Voor het transport van grote hoeveelheden elektriciteit wordt hoogspanning gebruikt. De 220 kV en 380 kV–verbindingen vormen samen het hoofdtransportnet. Deze verbindingen dienen als snelweg voor stroomtransport.

Medium paul bochem a
Kunnen we u helpen bij uw project?

Neem contact op met Paul Bochem, bel +31(0)299 409 541 of stuur ons een e-mail.