Ruimte voor de Waal - Vroom Funderingstechnieken
Img 07
25 september 2013

Ruimte voor de Waal

Vroom Funderingstechnieken produceert in opdracht van collega Gebroeders van ’t Hek Funderingstechnieken de ca. 300 Vibro-combipalen voor de promenadebrug over de Waal bij Lent, nabij Nijmegen. Het project maakt deel uit van het programma “Ruimte voor de rivier”.

25 september is de eerste officiële paal geslagen en de heiwerkzaamheden zullen tot eind december 2013 worden uitgevoerd.

Het klimaat verandert, waardoor rivieren steeds meer water te verwerken krijgen. Om overstromingen te voorkomen, geeft het Rijk op meer dan 30 plaatsen, meer ruimte aan de rivieren. Deze maatregelen langs de IJssel, Lek, Maas en Waal vormen samen het programma Ruimte voor de Rivier.

Ruimte voor de Waal

Ruimte voor de Waal Nijmegen is één van die maatregelen. De Waal maakt bij Nijmegen een scherpe bocht en vernauwt zich hier bovendien in de vorm van een flessenhals. In 1993 en 1995 was goed zichtbaar dat de rivier daardoor bij hoogwater kan overstromen. Om de bewoners te beschermen tegen de kracht van het water, zijn rivierkundige maatregelen noodzakelijk.
Klik hier voor meer projectinformatie.
Het gezicht van Nijmegen verandert de komende jaren ingrijpend. Een vijftal omvangrijke bouwprojecten aan beide oevers van de Waal maakt dat de rivier straks niet meer langs, maar door Nijmegen stroomt: Nijmegen omarmt de Waal. Klik hier voor meer info over de gebiedsontwikkeling “Nijmegen omarmt de Waal”.
Of surf naar de website van het Informatiecentrum.

Promenadebrug

Tussen de Waalbrug en de spoorbrug komt een brug vanaf de kade op de noordoever van de nevengeul naar het eiland Veur-Lent. Deze ‘Promenade’-brug is de hoofdtoegang naar het eiland, bestemd voor zowel wandelaars, fietsers als autoverkeer. In het ontwerp van Ney-Poulissen komt de as van de brug te liggen in de richting van de Sint Stevenskerk. Het middendeel van de brug is bestemd voor autoverkeer en komt hoger te liggen, de zijstroken zijn bedoeld voor fietsers en wandelaars en liggen op dijkhoogte. De brug sluit op een speelse wijze aan bij de beleving van het water. De combinatie van de architecten Laurent Ney en Chris Poulissen is bekend in Nijmegen. Ze zijn de ontwerpers van de nieuwe stadsbrug ‘De Oversteek’, die op dit moment in aanbouw is. Interessant aan het ontwerp is dat ter plaatse van de middensteunpunten van de brug de voetpaden worden verbonden door middel van een passerelle, waardoor er vanaf de onderkant van de brug zicht is op de nevengeul.
Naast de 2 landhoofden heeft de brug vier steunpunten. 

FEITEN EN GETALLEN

Werk 23169

Opdrachtgever Gebroeders van ’t Hek BV
Aannemer i-Lent: combinatie Dura Vermeer - Ploegam
Constructeur i-Lent
Ontwerp Architecten Laurent Ney en Chris Poulissen
Locatie
Lent-Nijmegen

Funderingswerkzaamheden

  • Vibro-combipalen
  • Aantal palen 282
  • Doorsnede casing / voetplaat 610 / 700 mm
  • Lengte casing ca. 16.00 – 18.00 m
  • Doorsnede prefab elementen vierkant 380 mm
  • Lengte prefab elementen 16.25 - 19.25 mm
  • Prefab elementen voorzien van ribbel profiel
  • Diameter voorboren 800 mm
  • Diepte voorboren tot ca. -2.00 tot -4.00 m NAP

Vroom Ploegen
Machinist Ronald Pronk met Johan Buys en Alex Beers
Machinist Niels Veerman met Rik Binken en Ron Koorn
Projectleider Fred Klaver
Actiefoto's Ronald Pronk en André Lintsen