Bajeskwartier gebouwen G en E

977 palen 23000 meter paallengte

Vroom maakt bijna 1000 vibro-combipalen voor de gebouwen G en E in het Bajeskwartier in Amsterdam. Hier komen straks technologie, cultuur en duurzaamheid samen. In een vernieuwende wijk vol oude historie. Want Bajeskwartier bouwt met de kennis van nu voort op de historie van toen.

In totaal komen er in Bajeskwartier ongeveer 1.350 huur- en koopwoningen voor een breed publiek. Daarnaast biedt Bajeskwartier ruimte aan een middelbare school, werkplekken, een hotel, cultuur en design en een unieke landmark, “de Groene Toren”.

Met meer groen en veel ruimte voor wandelaar en fietser zet Bajeskwartier hoge ambities neer op het gebied van duurzaamheid, groen en gezondheid. Eén van de doelstellingen is dat bewoners langer en gezond leven. Om dat te bereiken wordt de wijk autoluw gemaakt, op veel plekken vrijwel geheel autovrij, komt er veel groen en nodigen de opzet van de wijk en de gebouwen uit tot een gezonde levensstijl.

Het parkeren wordt ondergronds opgelost, zodat bovengronds alle ruimte overblijft voor bijna 70 aaneengesloten, voornamelijk publieke tuinen, hoven en waterpartijen. In de tweelaagse, ondergrondse parkeergarage komen ongeveer 410 parkeerplekken. Naast openbare parkeerplaatsen en plaatsen voor bewoners, komt er ook een mobiliteitshub met leenvoertuigen, waaronder elektrische auto’s. Zo hebben bewoners van Bajeskwartier, zeker ook vanwege het metrostation Spaklerweg dat naast de wijk ligt, altijd een passend vervoermiddel tot hun beschikking, zonder de lasten van het eigendom ervan.

Einde aan het 'brommen'

Het is 1978 als de Bijlmerbajes wordt opgeleverd. Niet in de Bijlmer, maar in Overamstel. Zes hoge torens, verbonden door een gang ('de Kalverstraat'), boden ruimte aan 600 gevangenen. En het moest vooral een humane gevangenis worden. Want het was de tijd van idealistische projecten. Zo waren er in het begin geen tralies en overwoog men een heg in plaats van een hoge muur. De bewakers waren vooral begeleiders en softdrugs waren volop aanwezig. Tot 2016. Want inmiddels was de wereld echt veranderd. Voor de gevangenen kwam er een nieuwe locatie en de Bijlmerbajes was klaar voor een nieuwe bestemming.

Bronvermelding en meer informatie op https://www.bajeskwartier.com/

Bajeskwartier gebouwen G en E
Bajeskwartier gebouwen G en E
Bajeskwartier gebouwen G en E
Bajeskwartier gebouwen G en E
Bajeskwartier gebouwen G en E
Bajeskwartier gebouwen G en E
Bajeskwartier gebouwen G en E
Bajeskwartier gebouwen G en E
Bajeskwartier gebouwen G en E
Bajeskwartier gebouwen G en E
Bajeskwartier gebouwen G en E

Einde aan het 'brommen'

Het is 1978 als de Bijlmerbajes wordt opgeleverd. Niet in de Bijlmer, maar in Overamstel. Zes hoge torens, verbonden door een gang ('de Kalverstraat'), boden ruimte aan 600 gevangenen. En het moest vooral een humane gevangenis worden. Want het was de tijd van idealistische projecten. Zo waren er in het begin geen tralies en overwoog men een heg in plaats van een hoge muur. De bewakers waren vooral begeleiders en softdrugs waren volop aanwezig. Tot 2016. Want inmiddels was de wereld echt veranderd. Voor de gevangenen kwam er een nieuwe locatie en de Bijlmerbajes was klaar voor een nieuwe bestemming.

Bronvermelding en meer informatie op https://www.bajeskwartier.com/

Realisatie
28-06-2021 t/m 14-09-2021
Opdrachtgever
Gebroeders Van 't Hek B.V.
Aannemer
Koninklijke BAM Groep B.V.
Architect
Moke Architecten, MH1 Architecten
 
Fred Klaver
Projectleider

Kunnen wij u helpen met uw project?

Wij beantwoorden uw vragen graag! Wilt u meer weten over onze projecten, producten en/of diensten? Neem dan contact op met Paul Bochem

Paul Bochem
Naar boven