Race tegen de klok bij het spoor Viaduct N31 - Vroom Funderingstechnieken
Img 07

Race tegen de klok bij het spoor Viaduct N31

Tijdens een weekend heeft Vroom in 4 shift's onafgebroken doorgedraaid om een bijzonder project op en rond het spoor Leeuwarden in nog geen 48 uur af te ronden. Missie geslaagd!

De race tegen de klok die Vroom Funderingstechnieken met succes is aangegaan betrof de funderingswerkzaamheden voor het viaduct over de spoorlijn Leeuwarden.
Niets werd aan het toeval overgelaten: 4 ploegen zijn ingezet en draaiden achter elkaar continue door. Een aantal medewerkers en afdelingen stond stand-by om continuïteit in de productie te garanderen.
De werkzaamheden begonnen vrijdagnacht om 24:00 uur en eindigden zondagavond op 19:00 uur. Tijdens de uitvoering was het spoor buiten gebruik.
De Vroom ploegen hebben een fantastische prestatie geleverd en daar mogen alle betrokkenen trots op zijn.
Voor drie kunstwerken worden in totaal ca. 200 in de grond gevormde geschroefde groutinjectiepalen type VGS geproduceerd.

De Haak

De Haak om Leeuwarden is een nieuwe rijksweg aan de (zuid) westkant van Leeuwarden. Deze weg vormt de verbinding tussen de huidige A31 bij Marsum en de N31 bij Hemriksein (Wâldwei). De weg is onderdeel van de nieuwe ontsluiting aan de west- en zuidkant van Leeuwarden en wordt aangelegd onder regie van Rijkswaterstaat.
De provincie Fryslân is opdrachtgever voor de aanleg van het noordelijke deel vanaf Marsum tot Boksum.
Rijkswaterstaat is opdrachtgever voor het zuidelijke deel, vanaf Boksum tot Wytgaard en Hemriksein.

Diverse partijen

Tussen Marsum en Ritsumasyl heeft aannemer Combinatie Sylsterrak zijn bouwterrein ingericht, kabels verlegd, gronden gesaneerd, sloten gegraven en de WO II bunkers gesloopt. Medewerkers van Boskalis/MNO Vervat hebben naast het Van Harinxmakanaal bij Ritsumasyl de bouwkuip voor het aquaduct tot 11,5 meter diepte uitgegraven en half november wordt de betonvloer gestort. Op het middendeel van De Haak is aannemerscombinatie Grutte Fier voornamelijk bezig naast en onder het spoor in plaats van erop. Tot slot staan op het zuidelijk deel de mensen van Combinatie De Heak Súd voor de uitdaging om het knooppunt Werpsterhoek gebruiksklaar te maken.

FEITEN EN GETALLEN

Werk 65040 Leeuwarden

Project KW111 t/m KW 113, 221+222 Viaduct N31 Breedijk te Leeuwarden
Funderingswerkzaamheden
In het weekend tijdens buitendienststelling van het spoor t.g.v. verzakkingen.
Start werkzaamheden vrijdagnacht 24:00 uur
Einde werkzaamheden zondagavond 19:00 uur
Opdrachtgever Betoncombinatie De Heak Sud BV Dronrijp
Constructeur Betoncombinatie De Heak Sud BV Dronrijp.
Funderingswerkzaamheden
In de grond gevormde geschroefde groutinjectiepalen type VGS

  • Aantal ca. 200
  • Doorsnede 456 / 560 mm
  • Lengte ca. 19,50 – 25,00 m

Inzet Vroom ploegen
Dit zijn de Vroom ploegen die full speed doordraaiden in Leeuwarden:
Team 1, shift 1:

  • Jan Broeren
  • Vincent Voet
  • Justin Dormoy
  • Ron Siebeling

Team 2, shift 2:

  • Ronald Pronk
  • Thomas Okkema
  • Erwin Spruit
  • Achille Colen

Team 3, shift 3: 

  • Jan Broeren
  • Vincent Voet
  • Justin Dormoy
  • Ron Siebeling

Team 4, shift 4:

  • Axel van Olffen
  • Patrick ter Voert
  • Danny Dokman
  • Wesly van Splunter

De ploegen zijn ondersteund door: 
Aannemer De Heak Sud
Projectleider Fred Klaver
Chauffeurs Peter Stokman en Jeroen Bibo (aanvoer van materieel)
ABC betoncentrale
Werkvoorbereiding en personeelscoördinatie Vroom Funderingstechnieken
Stand-by waren de monteurs van Vroom, Materieel beheer Vroom en diverse personeelsleden.