Dit project op de voormalige locatie van transportonderneming Groot bestond oorspronkelijk uit een nieuwe Lidl supermarkt onder een appartementencomplex. In eerste instantie wordt alleen de supermarkt gerealiseerd. Echter de gehele constructie is er reeds op berekend dat later de 91 appartementen er bovenop gebouwd kunnen worden. De appartementen worden niet direct gebouwd, dit is afhankelijk van de verkoop.
Het project is gesitueerd tussen de oude Philips fabriek en het Waterschap in. Een uitstekende zichtlocatie langs de Provinciale weg van Hoorn nabij het industrieterrein Hoorn ’80. De funderingsmachine was niet te missen waardoor er tijdens de uitvoering van dit project veel leuke reacties zijn binnen gekomen.
Vibro-palen
De productie van de Vibro-palen was een hele puzzel omdat de verschillende diameters zich door het hele veld bevonden. Om niet steeds van casing te hoeven wisselen is er door de Vroom ploeg een slimme volgorde in de productie bedacht. Op de tekening is elke geproduceerde paal afgevinkt om de puzzel compleet te maken.
Na het heiwerk zijn alle palen doorgemeten en ingemeten qua positie. De palen stonden keurig op maat, er waren dan ook geen extra voorzieningen nodig. Omdat de palen vanaf het bestaande maaiveld zijn gemaakt is na het heiwerk het grondwerk verricht tot ca. 80 mm onder de onderzijde van de fundering.
Maatvoeren
Voor Vroom Betonbouw zijn de hoogtes op de palen afgestreept en zijn de palen op hoogte afgesneld. De stekken zijn op maat ingeboord en daarna zijn alle palen op hoogte opgestort. De palen zijn op twee niveaus gesneld omdat de poeren onder de rest van de fundering gemonteerd zouden worden.
Na het snellen van de paalkoppen is er opnieuw gemaatvoerd voor het monteren van de prefab funderingselementen. Eerst werd een houten piket geslagen en in dit piket een draadnagel die het werkelijke uitzetpunt weergaf.
Montage fundering en poeren
De montage van de complete fundering met bijbehorende poeren is uitgevoerd in 1 dag. Het gewicht van de zwaarste poer was 14 ton en moest tot 60 m ver weg gelegd worden. Om dit te kunnen realiseren is een 300-tons telekraan ingezet. De snelle montage was mogelijk omdat de vroom ploeg goe op elkaar was ingespeeld. Tijdens de montage zijn alle stekposities gecontroleerd, zodat gegarandeerd kon worden dat de bovenliggende constructie er zogezegd “zuigend pas” op gemonteerd kon worden.
Montage kolommen en muren
In een later stadium zijn de 19 wanden en de 30 kolommen gemonteerd.